Bijwerkingen

Gebruikelijke bijwerkingen van (de in Nederland geregistreerde) medicijnen bij ADHD zijn:

  • hoofdpijn;
  • buikpijn;
  • misselijkheid en braken;
  • minder eetlust (en daardoor bij sommige patiënten tijdelijk gewichtsverlies) - dat kan te maken hebben met de aandoening zelf, maar het kan ook een bijwerking zijn van (stimulerende) medicijnen;
  • slapeloosheid – dat kan te maken hebben met de aandoening zelf of het kan een bijwerking van stimulerende medicijnen zijn;
  • slaperigheid en vermoeidheid (met name bij atomoxetine);
  • zenuwachtige en depressieve buien (met name in het begin van de behandeling met stimulerende middelen, maar deze gaan meestal wel over);
  • tics en (on-)hebbelijkheden - Deze kunnen gedurende alle fases van de behandeling met stimulerende middelen voorkomen.
  • effecten op de groei. Daarom zal degene die jou of jullie kind behandelt bij de controles letten op de groei en het gewicht.

Zowel bij stimulerende middelen als bij andere middelen zullen artsen regelmatig de bloeddruk, de hartslag, de lengte en het gewicht controleren.

Tips bij verlies van eetlust
Hoe zorg je ervoor dat je toch goed eet?

  • Zorg voor een vast eetpatroon (ontbijt, lunch en avondeten op vaste tijden, altijd aan dezelfde tafel).
  • Heb je weinig trek, las dan extra eetmomenten in: om half elf bijvoorbeeld niet alleen fruit, maar ook een extra sneetje brood. Niet alleen een koekje bij de thee, maar bijvoorbeeld ook een banaan, een stukje ontbijtkoek of een krentenbol.
  • Zorg dat je altijd gezond kunt snacken: zoals worteltjes, minitomaatjes, stukjes komkommer of bleekselderij.
  • Misschien vind je het wel leuk om te koken; belangstelling voor eten bevordert vaak de eetlust. Vaak pik je tijdens het koken al lekker iets mee.
  • Zorg voor variatie in het eetpatroon, zodat het eten niet saai wordt.

Tips bij slaapproblemen
Het is niet alleen vervelend om wakker te liggen, je concentratievermogen wordt er ook niet beter op na weer een slechte nachtrust. Daarom een paar tips..

  • Zorg voor een vaste bedtijd en een vast patroon of ‘ritueel’. Bijvoorbeeld: voor het slapengaan onder de douche gaan, jezelf goed verzorgen, nog een half uurtje naar de radio luisteren of nog een half uurtje tv kijken (niet te spannend!).
  • Leg pen en papier naast je bed, om te kunnen opschrijven wat je te binnenschiet. Als je dat gedaan hebt, is de kans klein dat je erover gaat malen.
  • Zorg voor een goed verduisterde, koele kamer, zeker in de zomer.
  • Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding in de slaapkamer.
  • Soms helpt het om vroeg in de avond te eten. Eventueel voor het slapengaan nog een lichte snack nemen, bijvoorbeeld een cracker.
  • Een oud maar beproefd middel: een kopje warme melk of kruidenthee voor het slapengaan maakt loom.
  • Een warm bad voor het slapengaan maakt rozig.
  • Vaak zijn slaapproblemen van voorbijgaande aard. Is dat niet het geval, overleg dan met je arts.

Zoals hierboven al staat, kan slapeloosheid komen door de ADHD zelf of door de medicijnen. Door de onrust die ADHD met zich meebrengt, is het niet altijd gemakkelijk om op tijd naar bed te gaan en in slaap te komen. Bespreek dit met je arts. Je kunt dat goed voorbereiden door bijvoorbeeld een week lang op te schrijven hoe laat jij of je kind naar bed gaat, hoe lang het inslapen duurt en hoeveel uren jij of je kind per nacht slaapt. Kijk ook of het slaapprobleem gevolgen heeft voor de volgende dag. Moe? Minder uitgerust? Schrijf het op en neem je lijstje mee naar de afspraak met je arts. Omdat ADHD-medicijnen inslaapproblemen kunnen verergeren, is het belangrijk om samen met je arts uit te vinden of moeilijk inslapen komt door de onrust van de ADHD of omdat het medicijn is uitgewerkt en de klachten van onrust terugkeren. Sommige deskundigen geven het advies om een extra dosis van het medicijn aan het einde van de dag in te nemen, bij oudere kinderen en volwassenen zelfs ’s avonds rond bedtijd. Maar als het medicijn de inslaapproblemen veroorzaakt of verergert, moet het middel juist eerder op de dag genomen worden. Het is dus altijd even zoeken naar wat het beste werkt. Doe dit niet op eigen houtje, maar doe dit altijd in overleg met je arts.

Als de slaapproblemen te groot worden, kan de arts je hiervoor apart een medicijn voorschrijven, dat je lichaam helpt bij het herstellen van het normale slaapritme. Bespreek met je arts of dit voor jou of je kind bij slaapproblemen nodig is.